Spotify neemt podcast-startup Podz over

Inhoud

Spotify is op de overnametoer. Met een steeds groter wordende focus op podcasts op de streamingdienst hebben ze deze keer podcast-startup Podz overgenomen. Met de overname wil Spotify aanbevelingen van podcasts aan luisteraars verbeteren.

Podz maakt automatisch korte preview-clips van bestaande podcastafleveringen. Met een machine learning-model, gebaseerd op meer dan 100.000 uur audio, kan het bedrijf automatisch interessante momenten uit een podcast halen. Zo kunnen gebruikers specifieke korte clips van podcasts beluisteren zonder door de hele aflevering te skimmen om te horen of het interessant is en aansluit bij de interesses. Spotify maakt al jaren gebruik van machine learning om muziekaanbevelingen te verbeteren, bijvoorbeeld in hun ‘Release radar’ of ‘Discover weekly’ algoritmische playlists. Door de acquisitie wil Spotify het vinden van nieuwe podcasts net zo makkelijk maken als het vinden van nieuwe muziek op de dienst.

De overname is ook goed nieuws voor makers van podcasts. Doordat het voor gebruikers makkelijker wordt interessante podcasts te vinden, hoopt Spotify dat er meer naar geluisterd zal worden. In April kondigde Spotify al zijn premium podcastplatform aan met betaalde abonnementen. Hiermee kunnen makers geld verdienen met hun eigen show.

De technologie van Podz wordt komende maanden langzaam geïntegreerd in de Spotify-apps, dus het kan even duren voordat je hier iets van gaat merken. De overname heeft geen invloed op de muziek-aanbevelingen van Spotify.